Naturbarnen brottas med etiska dilemman

Många tankar väcks hos barnen när vi hittar en död talgoxe. Vad ska vi göra? Hur har fågeln dött? Har han blivit överkörd? Finns det blod? Varför är ögonen stängda? Hur begraver man någon när det är vinter? Vi tar hand om alla tankar som kommer upp. Minns ni hur vi gjorde förra vintern med de fåglar som vi hittade då? De som var döda förstås. Barnen kommer ihåg att vi klippte av mjölkkartonger som vi la fågeln i. Sedan stoppade vi kartongen i en plastpåse och sen i frysen. Där låg sen fåglarna tills det blev vår. Vi gör så med även denna talgoxe.
Vi är alla del i ett större sammanhang. Vi, djuren, fåglarna, växterna bryts ner till jord och är med i det stora ekosystemet.
Barnen brukar fråga om vi kan gräva upp fåglarna efter ett tag och se hur dom ser ut, men det vill inte fröknarna.
Härliga vinter

Visst är det kallt nu i februari men så vackert. Och barnen verkar inte bekommas av kylan speciellt mycket. De yngre barnen som inte rör sig så mycket får vi ha ett extra öga på. Våra föräldrar är duktiga på kläder i de flesta fall. Många ombyten och varma sockar behövs. Solen håller på att komma över tallarna annars har det varit snålt med solstrålarna. När kylan tränger på så värmer vi oss i kåtan. Elden gör att vi tar en liten välförtjänt vilostund. Grillringen ligger långt under snön och när vi ska hämta ved får barnen som är små krypa in i vedlidret och hämta vedträna. Sålunda har vi det just nu på vår förskola. Och härliga tider stundar. Tjohoo...

