Vi är konstnärer ute i det fria
Man kan måla och blanda färger även ute på snön. Det blev fina färger.
Vi provade också att måla och rita med kol. Det blev alldeles svart.
Vi kopplar vår verksamhet till vår läroplan Lpfö98 rev:
Mål Förskolan ska sträva efter att varje barn
• utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama,
Göra eget lim och limma egna uppfinningar på SPORTLOVET
Vi har nu lärt oss att göra eget lim, Det heter Grötlim.
Vi gjorde sen egna saker som vi limmade ihop. Det ska bli en utställning. Vi använde marskeringstejp och gjorde pappershus. Det var också roligt.
Vi kopplar till vår läroplan Lpfö98 rev.
Arbetslaget ska:
ge barn möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera och förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankegångar med hjälp av ord, konkret material och bild samt estetiska och andra uttrycksformer,
Vänskap och att vara lika men ändå olika
En dag fick vi en fin bokväska från Röda Korset och ett av företagen där vi har förskolan. Bokväskan innehåller böcker om prinsessor som är värst på hockey, ett barn som har två pappor och där det är vanligt att vara ovanlig. Böckerna har till syfte att motverka fördomar och bredda vår världsbild. En bokväska helt i linje med vårt sätt att arbeta med Likabehandling.
Vi kopplar vår verksamhet till vår läroplan Lpfö98 rev:
Mål och riktlinjer. Mål: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra.(Lpfö98 rev s 8)
Experimenten med vatten
Oj så många experiment man kan göra med vatten och så många funderingar och iakttagelser barnen gör.
Vi fryser vatten i mjölkförpackningar. Vad skulle de kunna användas till? Vi upptäcker att vattnet i förpackningarna inte fryser. Vad kan det bero på?
För att ta reda på barnens frågor om hur det kommer sig att vattnet inte fryser gör vi andra experiment inne på förskolan .Vi värmer vatten. Vattnet blir hett. Vad händer om man lägger ner snö i det varma vattnet?
Snön smälter ute. Var tar snön vägen far den ner eller upp?Det blir fuktig dimma ute. Vi gör ett nytt experiment och kokar vatten och håller en glasskiva ovanför. Det blir vitt på glaset. Vad är det? Det heter ånga och när man vickar lite på glasrutan rinner det vatten. Oj vilken upptäckt Vattnet far upp
och ramlar ner igen. Ett riktigt kretslopp!
Vi kopplar vår verksamhet till vår läroplan Lpfö98 rev.
Mål
Förskolan ska sträva efter att varje barn
• utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,
• utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,
Kan man göra konstverk i skogen?
Vi funderar över vilka som blir överraskade och glada om det ser fint ut i skogen. Vi har tillverkat fina saker att hänga i skogen tidigare. barnen kommer ihår att det är kottar och smågrenar i band, det är ägg som vi målat och även pärlor i olika längder. Nu har vi gjort istavlor. Vi ville se om man kunde göra istavlor genom att lägga fina natursaker på en bricka, slå vatten på och se om isen fryser ovanpå allt. Ett snöre satte vi också dit. Spännande. Här får ni se resultatet!
Vi kopplar vår verksamhet till vår läroplan Lpfö98 rev.
Mål
Förskolan ska sträva efter att varje barn
Utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama,
Vårvinter 2014 hos Naturbarnen
Vecka 8 är äntligen barnens isbana klar att börja användas. Alla har inte med sig skridskor första dagen men snart ska det vara fullt med barn på isen. På förskolan har vi tema vatten, snö och is så det är faktiskt inte så dumt att isen fryser isen smälter och vissa dagar är det vatten där. Vad beror det på?
Vi kopplar vår verksamhet till vår läroplan Lpfö98 rev:
• utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,