Vi experimenterar med vatten och färg
Vecka 5 2015 Varje vinter vill vi göra experiment med is och vatten. I vår läroplan kan vi läsa: "förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar." Vad detta experiment kommer att leda oss vet vi inte, det beror på väder, vind, barnens ideér mm. Ni kommer att få se vad tiden lider. Det blir väldigt vackert tycker barnen. Barnen fick välja vilken färg de ville ha eller om de ville blanda färger. Titta själva så fint!


Nu visar vi vår dokumentation i bloggform
Det är nu vecka 5 år 2015.
Vi har ett vackert vinterväder åtminstone vissa dagar. En dag när vi var ute, barnen bygger en snökoja. Vi tittar upp mot den klarblå himlen och där ser vi och hör ett flygplan med ett vitt streck bakom. Den for över hela himlen och långt efter kom ljudet. Varför låter det nu undrar ett barn? Efter en liten stund kom ett nytt plan och flög ungefär samma bana. Vars far flygplanen? undrar barnen. Vart tror ni att de tar vägen undrar jag. Kanske till Dikanäs säger ett barn eller Kiruna. Kanske vi ska ringa flygplatsen och fråga, säger jag då. Jaa utropar barnen. Vi travar iväg in till kontoret och söker efter flygplatsens telefonnummer. Vi ringer. En dam svarar och vi berättar att vi skulle vilja veta vart flygplanen som nyss flugit över förskolan är på väg. Jag kopplar er till flygledartornet, säger damen. Ännu en dam i tornet svarar och vi ställer återigen vår fråga. Så här är det, säger damen. Första planet är på väg till Los Angeles och det andra ska till Boston och planet startade i Förenade arabemiraten. Gissa om vi gapade. Sedan tog vi fram vår jordglob och tittade hur flygplanen hade åkt.
En spännande liten stund med nyfikna barn. Varför vi vill berätta det här är att vi alltid försöker ta barnens funderingar på allvar och rätt omgående ta reda på saker barnen funderar över. Naturligtvis ska barnen få fundera klart först. Läsplattan är ett bra hjälpmedel i dessa situationer. Vi vill också att barnen ska få ta egna initiativ och känna att de kan påverka sin vardag. I vår läroplan kan vi läsa: Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för den pedagogiska verksamheten. Den ska utgå ifrån barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter.
Vi har ett vackert vinterväder åtminstone vissa dagar. En dag när vi var ute, barnen bygger en snökoja. Vi tittar upp mot den klarblå himlen och där ser vi och hör ett flygplan med ett vitt streck bakom. Den for över hela himlen och långt efter kom ljudet. Varför låter det nu undrar ett barn? Efter en liten stund kom ett nytt plan och flög ungefär samma bana. Vars far flygplanen? undrar barnen. Vart tror ni att de tar vägen undrar jag. Kanske till Dikanäs säger ett barn eller Kiruna. Kanske vi ska ringa flygplatsen och fråga, säger jag då. Jaa utropar barnen. Vi travar iväg in till kontoret och söker efter flygplatsens telefonnummer. Vi ringer. En dam svarar och vi berättar att vi skulle vilja veta vart flygplanen som nyss flugit över förskolan är på väg. Jag kopplar er till flygledartornet, säger damen. Ännu en dam i tornet svarar och vi ställer återigen vår fråga. Så här är det, säger damen. Första planet är på väg till Los Angeles och det andra ska till Boston och planet startade i Förenade arabemiraten. Gissa om vi gapade. Sedan tog vi fram vår jordglob och tittade hur flygplanen hade åkt.
En spännande liten stund med nyfikna barn. Varför vi vill berätta det här är att vi alltid försöker ta barnens funderingar på allvar och rätt omgående ta reda på saker barnen funderar över. Naturligtvis ska barnen få fundera klart först. Läsplattan är ett bra hjälpmedel i dessa situationer. Vi vill också att barnen ska få ta egna initiativ och känna att de kan påverka sin vardag. I vår läroplan kan vi läsa: Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för den pedagogiska verksamheten. Den ska utgå ifrån barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter.

Spännande att följa Idun och hennes ungar
För någon vecka sedan fick vi höra att björnen Idun fått tre ungar. Det ville vi ju förstås följa här på förskolan.
Den 15 januari föddes tre ungar. Men så pyttesmå de är. Vi funderar över många saker.mamman som är så stor och tung och trött, hur klarar hon av att inte kliva eller lägga sig på ungarna? Vars är pappan? Är dörren låst till ide? Är det kallt där? Fryser ungarna? Vad heter dom? Det ska bli spännande att få se hur ungarna växer. Vi försöker titta in i idet varje dag.

Varför flyter frukten?


Hur många klyftor finns det i en apelsin? Är det olika många i olika apelsiner. Vi upptäckte att apelsinen flyter för att den har en "flytväst" som heter apelsinskal. Men sedan ser vi att äpplet flyter och hur går det till då för den har ju tunt skal... oj oj vad vi får huvudbry...och vilket spännande och roligt huvudbry...och bäst av allt fröknarna vet inte heller...